In de komende jaren krijgt Nederland, maar liefst acht nieuwe reddingboten erbij. De eerste reddingsboot komt volgend jaar al, en binnen de vijf jaar daarna komt de rest. Gaat dit veel impact leveren?
Jaarlijks worden er meer dan 4000 zeevarenden en watersporters in nood veilig aan wal gebracht. Vrijwilligers doen uiterst hun best om zo veel mogelijk mensen te redden. Met deze acht nieuwe boten hopen ze nog meer mensen te kunnen redden.
Meer boten betekend meer vrijwilligers, maar ook is het idee om wateren af te zetten niet slecht. Zeker in de zomer. Teveel mensen komen te overlijden, zoals een 14-jarig Duits meisje in Ameland. Ook in Scheveningen waren vijf ervaren duikers om het leven gekomen. In 2022 heeft KNRM de reddingboten er 2524 keer op uit gestuurd, waaronder 4000 personen zijn gered en 155 dieren. Naast het verlenen van eerste hulp, redden de lifegards tijdens 31 acties ook 49 personen.
De thuishavens van de nieuwe boten is nog onbekend, maar worden begin van 2021 bekend gemaakt. Met de bouw is een investering gemaakt van 9,5 miljoen euro, van verschillende nalatenschappen en bijdragen van donateurs van de KNRM.
De KNRM heeft een reddingsvlot van 75 reddingboten nu, variƫrend in lengte van 5 tot 20 meter. De huidige reddingboten van de KNRM zijn gebouwd tussen 1991 en 2016. De oudste reddingboten zijn, met bijna 30 jaar, toe aan vervanging. De eerste reddingboot van deze serie krijgt de functie van reserveboot en zal vanaf 2022 ingezet worden op reddingstations waarvan de reddingboot in groot onderhoud is.
Traditiegetrouw krijgen reddingboten van de KNRM een naam die gebonden is aan de schenker of erflater die de boot heeft bekostigd. KNRM verwacht komende jaren voor alle nieuwe reddingboten een trotse naamgever te vinden, die daarmee eer betoont aan geliefden of aan een bijzondere persoonlijke herinnering.