Het KNRM breidt vloot uit met acht reddingboten

Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij Boten
KNRM reddingboot

De KNRM heeft een vloot van 75 boten, variĆ«rend in lengte van 5 tot 20 meter. Daarmee worden jaarlijks meer dan vierduizend zeevarenden en watersporters in nood veilig aan land gebracht. De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij helpt en redt mensen in nood op het water. De vrijwillige redders en reddingboten zijn 24 uur per dag beschikbaar voor spoedeisende hulp en niet-spoedeisende hulp. Op basis van goed zeemanschap verleent de KNRM hulp op het water aan iedereen die hierom vraagt. KNRM redt en helpt, kosteloos sinds 1824 en dat blijft zo. Dit soort hulp zou geen geld mogen kosten voor de slachtoffers. De KNRM is dus geen overheidsdienst, maar een zelfstandige organisatie met een eigen financiering, die in stand wordt gehouden door donaties, giften en nalatenschappen.

Ongevallen

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij breidt de eigen vloot uit naar aanleiding van de extreem hoge ongevallen. Zo overleed begin deze maand een 37-jarige Pool nadat hij drie kinderen uit zee wist te redden bij Julianadorp. Op zondag 9 augustus verdronken vier mensen aan de Hollandse kust. Bij Ameland verdronk in juli een 14-jarig Duits meisje en in mei verdronken vijf zeer ervaren surfers in een dikke schuimlaag bij het strand van Scheveningen. Bij twee Nederlandse werven worden de komende jaren in totaal acht nieuwe reddingboten gebouwd. “De boten zijn een doorontwikkeling van de bestaande 11 meter lange Valentijn-klasse. Die werd in 1990 ontworpen door de redders die ermee varen geroemd om haar zeewaardigheid”, aldus de KNRM.

Thuisbasis

Wat de thuishaven van de boten zullen zijn, wordt begin volgend jaar bekendgemaakt. De eerste reddingboot wordt volgend jaar opgeleverd, de andere zeven boten in de komende vijf jaar. De benodigde 9,5 miljoen euro komt onder meer van donateurs en uit nalatenschappen. Het is dan ook niet gek dat er soms te weinig boten zijn voor de hoeveelheid ongevallen omdat dit bedrijf niet ondersteund wordt door de overheid.