De Koninklijke Nederlandse Reddingsbrigade oftewel de KNRM breidt de eigen vloot uit. Bij twee Nederlandse werven worden de komende jaren in totaal acht nieuwe reddingsboten gebouwd.
In 1990 werd de 11-meter lange Valentijn-Klasse ontworpen. Ook wordt het door de redders “zeewaardig” genoemd. Deze boot wordt verder doorontwikkeld. Het is nog niet bekend wat de thuishavens van de boten zullen zijn.
Bekendmaking reddinsboten
Dit wordt dit jaar bekend gemaakt. Dit jaar wordt de eerste reddingsboot opgeleverd. Naar alle waarschijnlijkheid wordt dit jaar de eerste reddingsboot opgeleverd. De andere reddingsboten worden in de komende vijf jaar opgeleverd.
De boten worden betaald met het geld van donateurs en nalatenschappen. In totaal is voor het vijfjaren project van de KNRM 9,5 miljard euro nodig om de boten verder door te ontwikkelen.De KNRM heeft een vloot van 75 boten, variërend in lengte van 5 tot 20 meter. Hiermee worden jaarlijks 4000 zeevarenden en watersporters in nood veilig aan wal gebracht.
Dit jaar moesten de vrijwilligers van het KNRM honderden keren uitrukken om zwemmers en andere badgasten te redden. De hulp kwam soms ook te laat: Zo overleed begin deze maand een 37-jarige Pool nadat hij drie kinderen uit het water wist te redden bij Julianadorp. Bij Ameland verdronk in juli een 14-jarig Duits meisje en in mei verdronken vijf zeer ervaren surfers in een dikke schuimlaag in Scheveningen.
Het is dus zeer waardevol dat deze reddingsboten verder worden doorontwikkeld om zo doden te voorkomen en het de vrijwilligers van de KNRM makkelijker te maken tijdens het doen van een redding in zee.
Traditiegetrouw krijgen reddingsboten van de KNRM een naam die verbonden is aan de schenker of erflater die de boot heeft bekostigd. Op dit moment wordt nog gezocht naar een trotste naamgever voor de 8 reddingsboten die in aantocht zijn.